Waarom mag vuurwerk niet op zondag verkocht worden?

Op het nieuws spreekt met van een extra vroege verkoop van vuurwerk. Normaal zijn dat de laatste 3 dagen van het jaar, maar omdat er nu een zondag tussen zit waar niet op verkocht mag worden, begint de verkoop 1 dag eerder.

Met uitzondering van de zondag dan, dan mag er geen vuurwerk verkocht worden. Waarom is dat zo?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Wetgeving
2.2K

Het beste antwoord

Vuurwerk mag officieel twee dagen voor en de dag van de jaarwisseling verkocht worden. Maar omdat 30 december dit jaar op zondag valt, mag die dag niet verkocht worden, ook niet als het een koopzondag is. Dat is vastgelegd in de wet. Veel winkels zijn op zondag niet open, dus als het voor de winkels die koopzondag open zij, wel zou mogen, zou dat oneerlijke concurrentie opleveren.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Omdat Nederland in beginsel een christelijk land is, ons koninklijk huis is hervormd. Daarom wordt er niet op een zondag Koninginnedag gevierd. Zondag is een rustdag, ook al zijn er steeds meer winkels die dan open zijn. De verkoop van vuurwerk impliceert dat er dezelfde dag ook al spul van afgestoken wordt, dat hou je niet tegen. Het is een poging om de zondag toch een rustige dag te laten blijven.
Amadea
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
En om te voorkomen dat het op zondag wordt afgestoken verkoop je het dus eerder? Maar volgens mij is "zondagsrust" inderdaad de achterliggende reden.